Hong Kong ja Macao
Lentoliput Macaoon olimme ostaneet Air Asialta jo joulukuussa, koska 4-vuotissyntymapaivan kunniaksi niita jaettiin veron hinnalla eli ne oli melkein ilmaiset. Muuten Macaossa ja Hong Kongissa ei sitten ollut ilmaista eika edes edullista, mihin olimme muualla Aasiassa tottuneet.
Laskeuduimme Macaoon myrskyisessa ja sateisessa saassa, joka ei tehnyt oikeutta kaupungille. Tunnin katamaraanimatka Macaosta Hong Kongiin oli myrskyinen, mutta emme tulleet onneksi merisairaiksi. Olihan tama etela-Kiinassa riehuneen Taifuunin rippeita?
Onneksi torstaina aamuna heratessamme ilma oli muuttunut aurinkoiseksi ja lampimaksi. Otimme aamupalan jalkeen suunnan Hong Kongin saarelle. Suosituin tapa siirtya Kowloonista Hong Kongiin on lauttamatka Star Ferrylla, jonka aikana voi ihailla upeita satamamaisemia. Matka kestaa 8 min ja hinta on vain 2.20 HKD eli 0.22 euroa. Hong Kongin saari on taynna toinen toisiaan korkeampia pankki-, toimisto ja kaupparakennuksia. Aluetta sanotaan myos ravintoloiden luvatuksi maaksi. Shoppailuun Hong Kong on loistava paikka, mutta tullaan joskus uudelleen tyhjien laukkujen ja paksun lompakon kanssa...
Julkinen liikenne on todella hyva ja valinnan varaa on joka lahtoon. Star Ferryn lisaksi voi kayttaa metroa, maailman ainoita kaksikerroksisia raitovaunuja seka yksi- tai kaksikerroksisiabusseja, junaa seka takseja. Hong Kongin saarella on myos 800 m pitka yhtenainen katettu rullaportaikko. Portaan menevat alaspain aamupaivalla ja klo 10.20 lahtien portaat nousevat ylospain. Ja mehan tietysti kavelimme niin paljon kuin mahdollista jyrkilla ja kapeilla kaduilla ylos ja alas.
Maisemia kavimme ihailemassa myos Vicktoria Peakilta, jonne mentiin rinnejunalla ja radan kaltevuus vaihteli 4 ja 27 asteen valilla. Ylhaalla on nakoalatasanteen lisaksi kauppakeskus, ravintoloita seka Madame Tussaudin vahakabinetti, jonka jatimme talla kertaa valiin.
Satama-alueella jarjestetaan joka ilta maailman suurin pysyva musiikki- ja valoshow A Symphony of Lights, jota kavimme seuraamassa Avenue of Starsilla. Esitykseen osallistuu 33 pilvenpiirtajaa Victorian sataman alueelta. UPEA!!
Lauantaina lahdimme heti aamusta lautalla takaisin Macaoon, jossa vietimme viimeisen paivan. Macaohan oli n. 400 vuotta portugalilaisten hallinnassa eli he ovat jattaneet jalkensa rakennus-, ruoka- ja juomakulttuuriin. Rakennukset olivat matalempia ja eurooppalaisempia kuin Hong Kongissa. Nykyaan Macao seka Hong Kong on Kiinan tasavallan erityishallintoalueita ja molemmilla on oma raha, lippu ja autonominen asema.
Paivan aikana ehdimme tutustua historialliseen keskustaan seka Grand Prix- ja viinimuseoon. Macao vaikutti paikalta, jonne kiinalaiset tulevat shoppailemaan seka tuhlaamaan rahoja kasinoilla, joita riittikin melkein joka tontille.
Laskeuduimme Macaoon myrskyisessa ja sateisessa saassa, joka ei tehnyt oikeutta kaupungille. Tunnin katamaraanimatka Macaosta Hong Kongiin oli myrskyinen, mutta emme tulleet onneksi merisairaiksi. Olihan tama etela-Kiinassa riehuneen Taifuunin rippeita?
Onneksi torstaina aamuna heratessamme ilma oli muuttunut aurinkoiseksi ja lampimaksi. Otimme aamupalan jalkeen suunnan Hong Kongin saarelle. Suosituin tapa siirtya Kowloonista Hong Kongiin on lauttamatka Star Ferrylla, jonka aikana voi ihailla upeita satamamaisemia. Matka kestaa 8 min ja hinta on vain 2.20 HKD eli 0.22 euroa. Hong Kongin saari on taynna toinen toisiaan korkeampia pankki-, toimisto ja kaupparakennuksia. Aluetta sanotaan myos ravintoloiden luvatuksi maaksi. Shoppailuun Hong Kong on loistava paikka, mutta tullaan joskus uudelleen tyhjien laukkujen ja paksun lompakon kanssa...
Julkinen liikenne on todella hyva ja valinnan varaa on joka lahtoon. Star Ferryn lisaksi voi kayttaa metroa, maailman ainoita kaksikerroksisia raitovaunuja seka yksi- tai kaksikerroksisiabusseja, junaa seka takseja. Hong Kongin saarella on myos 800 m pitka yhtenainen katettu rullaportaikko. Portaan menevat alaspain aamupaivalla ja klo 10.20 lahtien portaat nousevat ylospain. Ja mehan tietysti kavelimme niin paljon kuin mahdollista jyrkilla ja kapeilla kaduilla ylos ja alas.
Maisemia kavimme ihailemassa myos Vicktoria Peakilta, jonne mentiin rinnejunalla ja radan kaltevuus vaihteli 4 ja 27 asteen valilla. Ylhaalla on nakoalatasanteen lisaksi kauppakeskus, ravintoloita seka Madame Tussaudin vahakabinetti, jonka jatimme talla kertaa valiin.
Satama-alueella jarjestetaan joka ilta maailman suurin pysyva musiikki- ja valoshow A Symphony of Lights, jota kavimme seuraamassa Avenue of Starsilla. Esitykseen osallistuu 33 pilvenpiirtajaa Victorian sataman alueelta. UPEA!!
Lauantaina lahdimme heti aamusta lautalla takaisin Macaoon, jossa vietimme viimeisen paivan. Macaohan oli n. 400 vuotta portugalilaisten hallinnassa eli he ovat jattaneet jalkensa rakennus-, ruoka- ja juomakulttuuriin. Rakennukset olivat matalempia ja eurooppalaisempia kuin Hong Kongissa. Nykyaan Macao seka Hong Kong on Kiinan tasavallan erityishallintoalueita ja molemmilla on oma raha, lippu ja autonominen asema.
Paivan aikana ehdimme tutustua historialliseen keskustaan seka Grand Prix- ja viinimuseoon. Macao vaikutti paikalta, jonne kiinalaiset tulevat shoppailemaan seka tuhlaamaan rahoja kasinoilla, joita riittikin melkein joka tontille.
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home